Algemene voorwaarden
Reform Clinics (hierna: Reform Clinics) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 82711992 en is gevestigd aan St. Agnietenstraat 17 (4001 NB) te Tiel.
Artikel 1 - Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot de verkoop van Producten en/of tot het verrichten van Diensten door Reform Clinics.
3. Diensten: de Dienst die Reform Clinics aanbiedt, is het aanbrengen van PMU (semi permanente make-up) voor wenkbrauwen. Tevens verzorgt Reform Clinics diverse andere wenkbrauwbehandelingen, zoals brow lifts, brow lamination, shapen, verven en henna.
4. Reform Clinics: de dienstverlener die Diensten aanbiedt aan Opdrachtgever.
5. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon die Reform Clinics heeft aangesteld Diensten te verlenen.
6. Overeenkomst: de koopovereenkomst die strekt tot de verkoop en levering van Producten die door Opdrachtgever gekocht zijn van Reform Clinics en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever en Reform Clinics, alsmede voorstellen van Reform Clinics voor Diensten die door Reform Clinics aan Opdrachtgever worden verstrekt en die door Opdrachtgever worden aanvaard en zijn geaccepteerd en uitgevoerd door Reform Clinics waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.
8. Producten: De Producten die door Reform Clinics worden aangeboden zijn verzorgingsproducten en wenkbrauw make-up.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Reform Clinics, elke Overeenkomst tussen Reform Clinics en Opdrachtgever en op elke Dienst die door Reform Clinics wordt aangeboden.
2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Reform Clinics aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden voor zover dit expliciet en schriftelijk met Reform Clinics is overeengekomen.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgopdrachten van Opdrachtgever.
5. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.
6. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
7. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.
8. Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.
9. In het geval Reform Clinics niet steeds naleving van deze algemene voorwaarden heeft verlangd, blijft zij haar recht behouden om geheel of ten dele nakoming van deze algemene voorwaarden te vorderen.
10. De voorzorgsmaatregelen en de nazorgmaatregelen zijn overeenkomstig van toepassing op deze algemene voorwaarden. Reform Clinics zal aangeven op welke wijze deze voorschriften in te zien zijn.
Artikel 3 - Het Aanbod
1. Alle door Reform Clinics gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld.
2. Reform Clinics is slechts aan een Aanbod gebonden indien deze door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd, of doordat Opdrachtgever het verschuldigde bedrag reeds heeft voldaan. Niettemin heeft Reform Clinics het recht een Overeenkomst met een (potentiële) Opdrachtgever om een voor Reform Clinics gegronde reden te weigeren. Hieronder valt in ieder geval informatie met betrekking tot het resultaat dat Reform Clinics verwacht, (het verloop van) de behandeling, mogelijke complicaties in vorm en frequentie, de herstelperiode en nazorg, beperkingen en risico’s van de behandeling, alternatieven voor de behandeling en de financiële aspecten.
3. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Diensten. De beschrijving is voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling van het aanbod te maken. Eventuele gegevens in het aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst.
4. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
5. Oplevertijden in het aanbod van Reform Clinics zijn in beginsel indicatief en geven Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
6. Eventuele mondelinge afspraken zijn slechts geldig indien deze vervolgens schriftelijk door Reform Clinics zijn bevestigd aan Opdrachtgever.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht Reform Clinics niet tot uitvoering van een deel van de in de aanbieding begrepen Dienst tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 - Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever de offerte/aanbieding mondeling aanvaardt door middel van geven van toestemming op het plan van aanpak ten aanzien van de vorm van de wenkbrauwen, welke met Opdrachtgever wordt besproken voor aanvang van de Overeenkomst.
2. Opdrachtgever kan slechts een Overeenkomst aangaan indien vastgesteld is dat Opdrachtgever:
-
de leeftijd van tenminste 18 jaren heeft bereikt en een daartoe rechtsgeldig legitimatiebewijs heeft overlegd, of indien een wettelijk vertegenwoordiger hiertoe (schriftelijk) toestemming geeft;
-
voorafgaand aan de Overeenkomst mondeling en schriftelijk duidelijk en uitvoerig geïnformeerd is over de Dienst, de mogelijke risico’s en gevolgen, het eventuele te verwachten resultaat, nazorg van de Dienst, de kosten van de Dienst en wijze van betaling, de bedenktijd om tot een redelijke beslissing te komen en het tijdstip van Dienst;
-
de door Reform Clinics gegeven instructies en/of aanwijzingen opvolgt indien deze door Reform Clinics zijn gegeven aan Opdrachtgever. Bij gebreke van het niet, onjuist of onvolledig opvolgen van de instructies komen de gevolgen hiervan voor rekening en risico van Opdrachtgever;
-
op de hoogte is van de contactgegevens van Reform Clinics in geval van complicaties, zoals vermeld op de documenten welke aan Opdrachtgever zijn verstrekt. Opdrachtgever dient bij het optreden van complicaties direct contact op te nemen;
-
de door Opdrachtgever gestelde vragen beantwoord zijn;
-
Opdrachtgever zijn/haar NAW- en contactgegevens heeft opgegeven en deze juist en volledig zijn.
3. Voorts kan een Overeenkomst slechts worden aangegaan indien Opdrachtgever gezond is, behoudens de (cosmetische) afwijking waarvoor de Dienst geïndiceerd is, of indien Opdrachtgever een licht tot matig ernstige (systeem)ziekte heeft die verder geen aanleiding geeft tot hinder of invalidering.
4. Opdrachtgever heeft het recht om binnen de wettelijke termijn haar herroepingsrecht te doen gelden bij de aankoop van een Product. Indien herroeping van toepassing is, zal Opdrachtgever zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Zij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen.
5. Producten die wegens (hygiënische redenen e.d.) niet teruggenomen kunnen worden, zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit staat uitdrukkelijk vermeld in het Aanbod.
Artikel 5 - Duur van de Overeenkomst
1. Indien en voor zover tussen Opdrachtgever en Reform Clinics een Overeenkomst is afgesloten, is de duur van deze Overeenkomst conform de duur van de betreffende Dienst met inbegrip van de nazorg.
2. Zowel Opdrachtgever als Reform Clinics kan de Overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst indien de andere partij schriftelijk in gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van haar verplichtingen en zij alsnog verzuimt haar verplichtingen alsdan correct na te komen. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever.
3. De ontbinding van de Overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever onverlet voor zover Reform Clinics ten tijde van de ontbinding reeds werkzaamheden heeft verricht of prestaties heeft geleverd. Opdrachtgever dient de overeengekomen vergoeding te voldoen.
4. In geval van een voortijdige beëindiging van de Overeenkomst is Opdrachtgever de tot dan daadwerkelijk gemaakte kosten verschuldigd van Reform Clinics tegen het overeengekomen tarief alsmede gederfde inkomsten van Reform Clinics.
5. Zowel Opdrachtgever als Reform Clinics kan de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk met onmiddellijke ingang opzeggen ingeval een der partijen in surséance van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie. Indien een situatie zoals hierboven vermeld zich voordoet, is Reform Clinics nimmer gehouden tot restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding.
Artikel 6 - Uitvoering van de dienstverlening
1. Reform Clinics zal zich inspannen om de overeengekomen dienst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed dienstverlener verlangd mag worden. Reform Clinics staat in voor een professionele en onafhankelijke dienstverlening. Alle Diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen welke uitvoerig is beschreven.
2. Reform Clinics zal haar dienstverlening uitoefenen met inachtneming van de Hygiënerichtlijn voor permanente make-up, alsmede de richtlijnen van de GGD.
3. De Overeenkomst op basis waarvan Reform Clinics de Diensten uitvoert, is leidend voor de omvang en de reikwijdte van de dienstverlening. De Overeenkomst zal alleen worden uitgevoerd ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen geen rechten ontlenen aan de inhoud van de uitgevoerde Diensten in verband met de Overeenkomst.
4. De door Opdrachtgever verstrekte informatie en gegevens zijn de basis waarop de door Reform Clinics aangeboden Diensten en de prijzen zijn gebaseerd. Reform Clinics heeft het recht haar dienstverlening en haar prijzen aan te passen indien de verstrekte informatie onjuist en/of onvolledig blijkt te zijn.
5. Bij de uitvoering van de Diensten is Reform Clinics niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Diensten wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen nadere werkzaamheden opleveren voor Reform Clinics, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de aanvullende bijkomende kosten te vergoeden op basis van een nieuwe offerte. Doch zal Reform Clinics de wensen van Opdrachtgever zoveel mogelijk in acht nemen.
6. Reform Clinics is gerechtigd om voor de uitvoering van de Diensten naar eigen inzicht derden in te schakelen.
7. Indien de aard en de duur van de opdracht dit vereisen, houdt Reform Clinics Opdrachtgever tussentijds via de overeengekomen wijze op de hoogte van de voortgang.
8. De Dienst kan enkel worden uitgevoerd indien Opdrachtgever de benodigde documenten en/of toestemmingsformulieren volledig en naar waarheid heeft ingevuld. Voor aanvang van de Dienst worden eventuele mogelijke risico’s uitvoerig met Opdrachtgever besproken. Indien Reform Clinics het voor de uitvoering van de Dienst noodzakelijk acht, kan zij van Opdrachtgever voor aanvang van de Dienst een gezondheidsverklaring eisen. In geval van ziekte, medicatiegebruik, alcohol, (verdovende) middelen en/of andere omstandigheden die van belang kunnen zijn bij de eventuele uitvoering van de Dienst, dient Opdrachtgever dit voorafgaande aan de Dienst te bespreken.
9. Het ontwerp is een uiting van creativiteit, smaak en eigenheid. Indien Opdrachtgever akkoord gaat met het Aanbod zoals door Reform Clinics kenbaar is gemaakt, houdt dit ook in dat Opdrachtgever akkoord gaat met de aanpak en stijl die Reform Clinics hanteert. Reform Clinics heeft het recht om de inhoud van haar werkzaamheden, voor zover hier niets uitdrukkelijk door Opdrachtgever over is gemeld, naar eigen creatief inzicht uit te voeren.
10. De uitvoering van de Diensten is gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte informatie en Ontwerp. Indien de informatie gewijzigd dient te worden, kan dit gevolgen hebben voor een eventuele vastgestelde planning. Nimmer is Reform Clinics aansprakelijk voor het bijstellen van de planning. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van de Diensten wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig, of niet in het gewenste formaat alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, een eventueel voorschot niet tijdig is ontvangen door Reform Clinics of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, sprake is van vertraging heeft Reform Clinics recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak zoals hierboven genoemd komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.
11. Reform Clinics kan op aanvraag afbeeldingen van de door haar bereikte resultaten van de dienstverlening, te gebruiken ten behoeve van eigen promotie en/of publiciteit mits daartoe (voorafgaande) uitdrukkelijk schriftelijke en mondelinge toestemming van Opdrachtgever is verkregen. Ingeval van het gebruik van foto's voor promotiedoeleinden verkrijgt Opdrachtgever een korting waarvan de hoogte enkel door Reform Clinics kan worden vastgesteld.
Artikel 7 - Verplichtingen Opdrachtgever
1. Opdrachtgever is verplicht alle door Reform Clinics verzochte informatie alsmede relevante bijlagen en aanverwante informatie en gegevens tijdig en/of voor aanvang van de werkzaamheden en in de gewenste vorm te verstrekken ten behoeve van een juiste en doelmatige uitvoering van de Overeenkomst. Bij gebreke hiervan kan het voorkomen dat Reform Clinics niet in staat is een volledige uitvoering en/of oplevering van de betreffende stukken te realiseren. De gevolgen van een dergelijke situatie komen te allen tijde voor rekening en risico van Opdrachtgever.
2. Reform Clinics is niet verplicht om de juistheid en/of volledigheid van de aan haar verstrekte informatie te controleren of om Opdrachtgever te updaten met betrekking tot de informatie als deze in de loop van de tijd is veranderd, noch is Reform Clinics verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie die door Reform Clinics voor derden is samengesteld en/of aan derden wordt verstrekt in het kader van de Overeenkomst.
3. Reform Clinics kan, indien dit nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst, verzoeken om aanvullende informatie. Bij gebreke hiervan is Reform Clinics gerechtigd om haar werkzaamheden op te schorten totdat de informatie is ontvangen, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige schadevergoeding uit welke hoofde dan ook jegens Opdrachtgever. Ingeval van gewijzigde omstandigheden dient Opdrachtgever dit direct, dan wel uiterlijk 72 uur nadat de wijziging bekend is geworden, kenbaar te maken aan Reform Clinics.
4. Opdrachtgever is verplicht om Reform Clinics te informeren over de aanwezigheid van eventuele medische/lichamelijke klachten of aandoeningen voor aanvang van de Dienstverlening. Indien Opdrachtgever medische klachten of andere lichamelijke aandoeningen niet tijdig aan Reform Clinics meldt, bestaat de kans op verergering van de bestaande klachten. Het niet melden van dergelijke klachten en/of aandoeningen komt voor rekening en risico van Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever niet tevens de Opdrachtgever van de Diensten van Reform Clinics betreft, vrijwaart Opdrachtgever Reform Clinics van alle aanspraken van de Opdrachtgever voortvloeiend uit de gebruikmaking van de Dienst.
5. In het geval dat Opdrachtgever al eerder permanente make-up heeft laten zetten is zij verplicht Reform Clinics vooraf het maken van een afspraak hiervan op de hoogte te stellen. In sommige gevallen is het niet mogelijk om een behandeling uit te voeren met oude permanente make-up. In het geval dat dit vooraf niet wordt overlegd wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
6. Indien na gebruikmaking van de Dienst van Reform Clinics bij Opdrachtgever enige lichamelijke klachten ontstaan of verergeren, dient Opdrachtgever te allen tijde een arts of medisch specialist te raadplegen.
7. Alvorens Opdrachtgever een behandeling kan ondergaan in het gezicht, is Opdrachtgever verplicht alle relevante medische gegevens in te vullen op het door Reform Clinics geboden toestemmingsformulier. Indien dergelijke gegevens onjuist blijken te zijn of dienen te worden aangevuld, komt alle hieruit voortvloeiende schade voor rekening en risico van Opdrachtgever.
8. Door opdracht te geven aan Reform Clinics tot het verrichten van Diensten verklaart Opdrachtgever dat zij niet zwanger is. Opdrachtgever verklaart tevens dat zij/hij in goede gezondheid verkeert en niet lijdt aan enige vorm van hemofilie, immuunstoornis, allergie, diabetes of enige andere vorm van huidaandoeningen. Indien Opdrachtgever lijdt aan de hierboven beschreven aandoeningen, is Opdrachtgever ervan op de hoogte dat permanente make-up wordt afgeraden en raadt Reform Clinics aan voorafgaand aan de Dienst een arts te raadplegen. Eveneens verklaart Opdrachtgever dat zij/hij niet besmet is met een bloed overdraagbare ziekte (zoals HIV, Hepatitis A, B of C of andere bloed overdraagbare ziekte hiervoor niet genoemd).
9. Reform Clinics kan niet aansprakelijk gehouden worden indien zich na een (verf)behandeling allergieën openbaren bij Opdrachtgever.
10. Opdrachtgever behoort zich in de salon behoorlijk te gedragen volgens algemeen aanvaarde normen. Indien Opdrachtgever na herhaaldelijke waarschuwingen onbehoorlijk gedrag blijft vertonen, heeft Reform Clinics het recht Opdrachtgever de toegang tot de salon te weigeren zonder opgaaf van redenen.
Artikel 8 - Afspraken
1. Indien de aanvang of de voortgang van de Dienst wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door Reform Clinics of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen, vertraging is ontstaan, heeft Reform Clinics recht op een redelijke verlenging van de uitvoeringstermijn. Hieronder wordt tevens verstaan het uitlopen van een vorige afspraak.
2. Reform Clinics is steeds gerechtigd een reeds gemaakte afspraak te verplaatsen, mits Reform Clinics de Opdrachtgever hiervan minimaal 1 week van tevoren op de hoogte heeft gesteld. Indien annulering of verplaatsing na deze termijn geschiedt, wordt 50% van het overeengekomen tarief aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
3. Reeds gemaakte afspraken kunnen eenmalig verplaatst worden naar een andere datum, mits dit ten minste 1 week voor aanvangsdatum van de afspraak bekend is bij Reform Clinics. Opdrachtgever zal de nieuwe afspraak in ieder geval binnen 2 maanden moeten inplannen.
4. Indien Opdrachtgever meer dan vijftien minuten te laat komt of niet verschijnt op een afspraak zonder afzegging, is Reform Clinics gerechtigd de behandeling te weigeren en de kosten voor de vrijgemaakte tijd te factureren.
5. Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering, of Opdrachtgever goedkeuring dient te geven, is Reform Clinics gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven.
6. Reform Clinics spant zich in om de Dienst binnen de overeengekomen termijn te realiseren, voor zover dit van haar in redelijkheid verlangd kan worden.
7. Bij verschil van mening of onduidelijkheden over de datum van de afspraak, geldt de datum zoals gepland in de administratie van Reform Clinics als leidend.
8. Na afloop van de Dienst kan er een nazorggesprek plaatsvinden tussen Opdrachtgever en Reform Clinics ten behoeve van de nazorg. Eventuele instructies die Opdrachtgever dient na te leven, worden schriftelijk meegegeven.
9. Opdrachtgever is ervan op de hoogte dat de Dienst dient plaats te vinden volgens een door Reform Clinics aangegeven tijdsplanning om het gewenste effect te behalen. Reform Clinics zal Opdrachtgever hier bij het aangaan van de Overeenkomst over informeren.
10. De touch-up behandeling zal plaats moeten vinden binnen 8 tot 10 weken na de eerste behandeling en is enkel bedoeld voor Opdrachtgever die maximaal 10 weken geleden een behandeling hebben laten uitvoeren door Reform Clinics. Indien Opdrachtgever niet binnen 8 tot 10 weken een touch-up behandeling heeft laten uitvoeren, is Reform Clinics gerechtigd de prijs van de touch-up behandeling te verhogen.
11. Na de eerste behandeling wordt de touch-up behandeling binnen 8 tot 10 weken in samenspraak ingepland. Wanneer Opdrachtgever na het maken van een afspraak voor de touch-up behandeling de afspraak wenst te verzetten, is Reform Clinics niet verantwoordelijk voor afspraken die niet meer kunnen worden ingepland binnen 8-10 weken na de eerste behandeling wegens volgeboekte agenda’s.
Artikel 9 - Aanvullende werkzaamheden en wijzigingen
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast dient te worden, of op verzoek van Opdrachtgever nadere werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Opdrachtgever te komen, is Opdrachtgever verplicht om deze aanvullende werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Reform Clinics is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Opdrachtgever verlangen dat daarvoor een aparte Overeenkomst wordt gesloten en/of doorverwezen wordt naar een bevoegde derde.
2. Indien de aanvullende werkzaamheden het gevolg zijn van nalatigheid van Reform Clinics, Reform Clinics een verkeerde inschatting heeft gemaakt of de betreffende werkzaamheden in redelijkheid had kunnen voorzien, worden deze kosten niet doorberekend aan Opdrachtgever.
Artikel 10 - Geen garanties
Reform Clinics voert de Dienst en werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen en spant zich te allen tijde in voor het behalen van een optimaal resultaat. De Dienst is afhankelijk van diverse omstandigheden zoals de lichamelijke reactie van Opdrachtgever, eventuele medische condities, gebruik van medicijnen, de voorgeschiedenis van Opdrachtgever met betrekking tot het uitvoeren van een Dienst en meer.
Artikel 11 - Herroeping, onderzoek, reclamaties
1. Opdrachtgever is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen 14 dagen na ontvangst van het geleverde te (doen) onderzoeken, doch slechts in die mate uit te pakken of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of zij het Product behoudt. Daarbij behoort Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemt met de Overeenkomst en de Producten voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.
2. Opdrachtgever is verplicht te onderzoeken en zichzelf te informeren op welke wijze het Product gebruikt dient te worden en bij persoonlijk gebruik, het Product conform de gebruiksaanwijzingen te testen. Reform Clinics erkent geen aansprakelijkheid voor het verkeerd gebruiken van het Product door Opdrachtgever.
3. Eventuele zichtbare gebreken of tekorten dienen na levering schriftelijk aan Reform Clinics te worden gemeld op info@reformclinics.nl. Opdrachtgever heeft hiertoe een termijn van 14 dagen na aankoop van het Product. Niet zichtbare gebreken of tekorten behoren binnen 14 dagen na de ontdekking doch uiterlijk binnen 6 maanden na aankoop te worden gemeld. Bij beschadiging van het Product door onzorgvuldige omgang door Opdrachtgever zelf, is Opdrachtgever zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het Product.
4. Indien ingevolge het vorig lid tijdig wordt gereclameerd, blijft Opdrachtgever verplicht tot betaling van de gekochte zaken. Als Opdrachtgever gebrekkige zaken wenst te retourneren, dan geschiedt zulks uitsluitend met voorafgaande toestemming van Reform Clinics op de wijze zoals door Reform Clinics aangegeven.
5. Indien Opdrachtgever zijn herroepingsrecht gebruikt, zal hij het Opdrachtgever en alle toebehoren, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, in originele staat en verpakking retourneren aan Reform Clinics, conform de retour instructies van Reform Clinics.
6. Reform Clinics is gerechtigd een onderzoek te starten naar de echtheid en de staat van de geretourneerde Producten voordat terugbetaling zal plaatsvinden.
7. Terugbetalingen aan Opdrachtgever worden zo spoedig mogelijk verwerkt, doch kan de terugbetaling uiterlijk 14 dagen duren na ontvangst van verklaring van Opdrachtgever tot ontbinding. Terugbetaling geschiedt op het eerder opgegeven rekeningnummer.
Artikel 12 - Prijzen en betaling
1. Alle prijzen zijn in beginsel inclusief omzetbelasting (btw), tenzij anders overeengekomen.
2. Reform Clinics voert haar dienstverlening uit conform het overeengekomen tarief. Betaling geschiedt direct na afloop van de Dienst door middel van een pinbetaling, een betaling middels een betaalverzoek of een contante betaling.
3. Opdrachtgever is verplicht de kosten van derden, die na goedkeuring van Opdrachtgever door Reform Clinics haar ingezet worden, volledig te vergoeden tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
4. Partijen kunnen overeenkomen dat Opdrachtgever een voorschot dient te betalen. Indien een voorschot is overeengekomen, dient Opdrachtgever het voorschot te betalen alvorens een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de dienstverlening.
5. Opdrachtgever kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
6. Reform Clinics is gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven jaarlijks te verhogen conform de geldende inflatie tarieven. Overige prijswijzigingen gedurende de Overeenkomst zijn slechts mogelijk indien en voor zover deze uitdrukkelijk zijn vastgelegd in de Overeenkomst.
7. Opdrachtgever dient deze kosten ineens, zonder verrekening of opschorting, binnen de opgegeven betaaltermijn zoals vermeld op de factuur te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Reform Clinics.
8. In geval van liquidatie, insolventie, faillissement, onvrijwillige liquidatie of verzoek tot betaling jegens Opdrachtgever wordt de betaling en alle andere verplichtingen van Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 13- Incassobeleid
1. Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, zal Opdrachtgever eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Opdrachtgever binnen die termijn niet aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
2. Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Reform Clinics zonder nadere ingebrekestelling recht hebben op de wettelijke handelsrente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening, en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
Artikel 14 - Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
1. Reform Clinics gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Opdrachtgever en zal deze slechts conform de geldende normen gebruiken. Indien daartoe gevraagd zal Reform Clinics de betrokkene hierover informeren.
2. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens die met gebruikmaking van een dienst van Reform Clinics verwerkt worden. Opdrachtgever staat er tevens voor in dat de inhoud van de gegevens niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enige rechten van derden. In dit kader vrijwaart Opdrachtgever Reform Clinics tegen elke (rechts)vordering welke verband houdt met deze gegevens of de uitvoering van de Overeenkomst.
3. Indien Reform Clinics op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overeengekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.
Artikel 15 - Opschorting en ontbinding
1. Reform Clinics heeft het recht om de ontvangen of door haar gerealiseerde gegevens, databestanden en meer onder zich te houden indien Opdrachtgever nog niet (volledig) aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan. Dit recht blijft onverminderd van kracht indien een voor Reform Clinics gegronde reden zich voordoet hetgeen opschorting in dat geval rechtvaardigt.
2. Reform Clinics is bevoegd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten zodra Opdrachtgever in verzuim is met de nakoming van enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenis, te late betaling van haar facturen daaronder begrepen. De opschorting zal terstond aan Opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd.
3. Reform Clinics is in dat geval niet aansprakelijk voor schade, uit welke hoofde dan ook, als gevolg van het opschorten van haar werkzaamheden.
4. De opschorting (en/of ontbinding) heeft geen invloed op de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. Bovendien is Opdrachtgever verplicht om Reform Clinics te vergoeden voor elk financieel verlies dat Reform Clinics lijdt als gevolg van het in gebreke blijven van Opdrachtgever.
Artikel 16 - Overmacht
1. Reform Clinics is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtsituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.
2. Onder overmacht aan de zijde van Reform Clinics wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Reform Clinics, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Opdrachtgever of diens derden aan Reform Clinics zijn voorgeschreven of aanbevolen, (iii) gebrekkigheid van programmatuur of eventuele bij de uitvoering van de dienst betrokken derden, (iv) overheidsmaatregelen (ten gevolge van een pandemie of epidemie), (v) storing van elektriciteit, internet, datanetwerk- en/of telecommunicatiefaciliteiten, (vi) ziekte van werknemers van Reform Clinics of door haar ingeschakelde adviseurs en (vii) overige situaties die naar het oordeel van Reform Clinics buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.
3. In geval van overmacht hebben beide Partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Alle kosten gemaakt vóór de ontbinding van de Overeenkomst zullen in dat geval door Opdrachtgever worden betaald. Reform Clinics is niet verplicht om Opdrachtgever te vergoeden voor eventuele verliezen die zijn veroorzaakt door een dergelijke herroeping.
Artikel 17 - Beperking van aansprakelijkheid
1. Indien enig resultaat dat is vastgelegd in de Overeenkomst niet wordt bereikt, wordt een tekortkoming van Reform Clinics alleen geacht te bestaan indien Reform Clinics dit resultaat bij het aanvaarden van de Overeenkomst uitdrukkelijk heeft beloofd.
2. Indien sprake is van toerekenbare tekortkoming van Reform Clinics, is Reform Clinics uitsluitend gehouden tot betaling van enige schadevergoeding indien Opdrachtgever Reform Clinics binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming in gebreke heeft gesteld en Reform Clinics deze tekortkoming vervolgens niet binnen een redelijke termijn heeft hersteld. De ingebrekestelling dient schriftelijk te zijn ingediend en bevat een dusdanige nauwkeurige omschrijving/onderbouwing van de tekortkoming, zodat Reform Clinics in staat is om adequaat te reageren.
3. Indien het verrichten van Diensten door Reform Clinics leidt tot aansprakelijkheid van Reform Clinics, is die aansprakelijkheid beperkt tot het totale bedrag dat in het kader van de Overeenkomst wordt gefactureerd, doch slechts ten aanzien van de door Opdrachtgever geleden directe schade tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Reform Clinics. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten gemaakt ter beperking of voorkoming van directe schade, de vaststelling van de schadeoorzaak, de directe schade, de aansprakelijkheid en de wijze van herstel.
4. Reform Clinics sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid uit voor gevolgschade. Reform Clinics is niet aansprakelijk voor indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, vermogensverliezen, vertragingsschade, renteschade en immateriële schade.
5. Reform Clinics is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat de Reform Clinics is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie over relevante lichamelijke aandoeningen, medicijngebruik, werkzaamheden of vrijetijdsbesteding.
6. Enige door Reform Clinics opgeleverde adviezen, op basis van door Opdrachtgever onvolledige en/of onjuist verstrekte informatie is nimmer grond voor aansprakelijkheid van Reform Clinics.
7. De inhoud van het opgeleverde advies van Reform Clinics is niet bindend en slechts adviserend van aard. Opdrachtgever beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de voorstellen en hierin genoemde adviezen van Reform Clinics opvolgt. Alle gevolgen voortvloeiend uit de opvolging van het advies komen voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever is te allen tijde vrij om haar eigen keuzes te maken die afwijken van het (op)geleverde advies van Reform Clinics. Reform Clinics is niet gehouden aan enige vorm van restitutie indien dit het geval is.
8. Indien door of namens Opdrachtgever een derde wordt ingeschakeld, is Reform Clinics nimmer aansprakelijk voor het handelen en adviezen van de door Opdrachtgever ingeschakelde derde alsmede het verwerken van resultaten (van opgestelde advies) van de door Opdrachtgever ingeschakelde derde in Reform Clinics haar eigen advies.
10. Reform Clinics is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke eigendommen die Opdrachtgever heeft meegenomen naar de salon.
11. Reform Clinics staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door/namens Reform Clinics verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
12. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Reform Clinics vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Reform Clinics binnen een jaar nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Een jaar na het beëindigen van de Overeenkomst tussen partijen vervalt de aansprakelijkheid van Reform Clinics.
Artikel 18 - Risico overgang
Het risico van verlies of beschadiging van de Producten die voorwerp van de Overeenkomst zijn, gaat over op Opdrachtgever op het moment waarop de zaken het pand van Reform Clinics verlaten.
Artikel 19 - Intellectuele Eigendomsrechten
1. Alle IE-rechten en auteursrechten van Reform Clinics waaronder in ieder geval begrepen, maar niet beperkt tot alle ontwerpen, modellen, rapportages en adviezen berusten uitsluitend bij Reform Clinics en worden niet overgedragen aan Opdrachtgever tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
2. Indien overeengekomen is dat één of meerdere van voornoemde zaken c.q. werken van Reform Clinics worden overgedragen aan Opdrachtgever, is Reform Clinics gerechtigd hiervoor een aparte Overeenkomst te sluiten en een daartoe passende geldelijke vergoeding te eisen van Opdrachtgever. Een dergelijke vergoeding dient door Opdrachtgever te worden voldaan alvorens zij de betreffende zaken c.q. werken met de daarop rustende IE-rechten verkrijgt.
3. Het is Opdrachtgever verboden om alle stukken en programmatuur waarop de IE-rechten en auteursrechten van Reform Clinics rusten te openbaren en/of te vermenigvuldigen, te wijzigen of ter beschikking te stellen aan derden (waaronder gebruik met commerciële doeleinden) zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Reform Clinics. Indien Opdrachtgever wijzigingen wenst aan te brengen in door Reform Clinics opgeleverde zaken, dient Reform Clinics expliciet akkoord te geven op de voorgenomen wijzigingen.
4. Het is Opdrachtgever verboden om de zaken en bescheiden waarop de intellectuele eigendomsrechten van Reform Clinics rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.
5. Partijen zullen elkaar informeren en gezamenlijk maatregelen nemen indien er zich een inbreuk op de IE-rechten voordoet.
Artikel 20 - Vrijwaring en juistheid van informatie
1. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden, in welke vorm dan ook die zij aan Reform Clinics verstrekt in het kader van een Overeenkomst, alsmede voor de gegevens die zij van derden heeft verkregen en welke aan Reform Clinics zijn verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de Dienst.
2. Opdrachtgever vrijwaart Reform Clinics van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen met betrekking tot het tijdig verstrekken van alle juiste, betrouwbare en volledige gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden.
3. Opdrachtgever vrijwaart Reform Clinics voor alle aanspraken van Opdrachtgever en door hem ingeschakelde of onder hem werkzame derden, alsmede van Opdrachtnemers van Opdrachtgever, gebaseerd op het niet (tijdig) verkrijgen van eventuele toestemmingen benodigd in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.
4. Opdrachtgever vrijwaart Reform Clinics voor alle aanspraken van derden welke voortvloeien uit de werkzaamheden verricht ten behoeve van Opdrachtgever, waaronder tevens verstaan maar niet beperkt tot intellectuele eigendomsrechten op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens en informatie die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden en/of het handelen of nalaten van Opdrachtgever jegens derde(n).
5. Indien Opdrachtgever elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Reform Clinics verstrekt, garandeert Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 21 - Klachten
1. Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service van Reform Clinics of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 werkdagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen mondeling of schriftelijk gemeld worden via info@reformclinics.nl met als onderwerp “Klacht”.
2. De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Reform Clinics de klacht in behandeling kunnen nemen.
3. Reform Clinics zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.
4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Artikel 22 - Toepasselijk recht
1. Op de rechtsverhouding tussen Reform Clinics en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
2. Reform Clinics heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en zal Opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen.
3. Ingeval van vertalingen van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse versie leidend.
4. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Reform Clinics en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van rechtbank Amsterdam, locatie Amsterdam tenzij bepalingen van dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijzen.
Amsterdam, 10 november 2021.